«

»

mrt 31

Bericht afdrukken

Thema 3; Onderwijskundig ontwerpen en visies op leren en instructie.

 

“Achter visies op leren en instructie ligt een filosofische discussie over kennis. Wat is kennis? Wanneer noemen wij iets kennis? Hoe komen we tot kennis? Afhankelijk van het standpunt dat in deze discussie ingenomen wordt, zijn in de afgeleide toepassingen ook op het gebied van leren en instructie verschillende visies te onderscheiden. Drie belangrijke verschillende visies op leren en instructie zijn behaviorisme, cognitivisme en constructivisme. Aan deze visies zijn instructie aanpakken verbonden.Een onderwijskundig ontwerp is impliciet of expliciet en onbewust of bewust verbonden aan een (mix van) visie(s) op instructie en leren. In dit thema gaat het om de verschillende visies op leren en instructie en de wijze waarop zij zich verhouden tot de verschillende modellen voor onderwijskundig ontwerpen. In hoeverre ontwerp jij onderwijs vanuit een visie? En welk model past het beste bij jouw visie en waarom? Komt jouw visie overeen met de visie van de opleiding waar jij werkt? Welke consequenties heeft dit voor je manier van ontwerpen van een leerplan, de instructieaanpak in je leerplanontwerp en de werkvormen dat je in het kader van dit leerarrangement gaat ontwerpen? Wat worden leidende principes en waarom?”

Product

Een overzicht van je kennisbasis waarin je een verdieping laat zien van de uitgangspunten van jouw ontwerp context en van de mogelijke ontwerp keuzen voor je ontwerp.

In staat zijn om niveau- en criterium gerelateerde leertrajecten te ontwerpen die lerende voorbereiden op en (op termijn) in staat stellen om te kunnen functioneren in een kennismaatschappij.

 

Permanente koppeling naar dit artikel: http://erkelensnicolette.nl/wordpress/thema-3-onderwijskundig-ontwerpen-en-visies-op-leren-en-instructie/

1 reactie

  1. Johan Rietjens

    Hoi Nicolette,

    Ik heb vandaag een product aangeboden voor de productbespreking van aanstaande dinsdag. Vanwege een landkamp met de 1e jaars van de opleiding Sport- en Bewegingseducatie, kan ik daar helaas niet fysiek bij zijn. Toch zou ik graag willen deelnemen. Bij de betreffende buitensportorganisatie heb ik de mogelijkheid tot een internetverbinding. Mijn idee is om via Skype mijn product toe te lichten en dan deel te nemen aan de bespreking met de groep. Denk jij dat dat mogelijk moet zijn? Zo ja, wat dan allemaal nog in het werk gesteld dient te worden? Of heb je nog andere idee├źn als ICT-deskundige?

    Hoor het graag van je…

    Groet,

    Johan

Reacties zijn uitgeschakeld.