dec 02

Leren Ontrafeld » Meervoudige Intelligentie in de klas – een verslag van de tweede 2-daagse van de Leergang MI

See on Scoop.itMaster Leren & Innoveren Rotterdam

Afgelopen vrijdag en zaterdag heb ik samen met eenentwintig Koning Willem I Collega’s deelgenomen aan de tweede twee dagen van de Leergang Meervoudige Intelligentie – De docent maakt het verschil.

See on patrick.familiekoning.com

Permanente koppeling naar dit artikel: http://erkelensnicolette.nl/wordpress/leren-ontrafeld-meervoudige-intelligentie-in-de-klas-een-verslag-van-de-tweede-2-daagse-van-de-leergang-mi/

dec 02

3 inzichten uit cognitieve psychologie om leren (makkelijk) te verbeteren (onderzoek)

See on Scoop.itMaster Leren & Innoveren Rotterdam

“In een nieuw artikel van Henry L. Roediger III en Mary A. Pyc in het Journal of Applied Research in Memory and Cognition brengen 3 cognitieve inzichten samen die leerkrachten snel en makkelijk kunnen toepassen en die een groot effect hebben op het leren van je leerlingen.”

See on xyofeinstein.wordpress.com

Permanente koppeling naar dit artikel: http://erkelensnicolette.nl/wordpress/3-inzichten-uit-cognitieve-psychologie-om-leren-makkelijk-te-verbeteren-onderzoek/

dec 02

Acceptatie en duurzame implementatie van de didactische inzet van ICT | Leervlak.nl

See on Scoop.itMaster Leren & Innoveren Rotterdam

Acceptatie en duurzame implementatie van de didactische inzet van ICT

Vorige week publiceerde het lectoraat eLearning i.s.m. Kennisnet de onderzoeksrapportage “Acceptatie en duurzame implementatie van de didactische inzet van ICT” (Fransen et al, 2012). We weten inmiddels welke factoren belangrijk zijn bij het mogelijk maken van succesvolle inzet van ICT en dat hiervoor ‘de vier in balans‘ dienen te zijn. Maar over het proces dat aan de basis ligt van de acceptatie van deze inzet van ICT, door docenten en school, en duurzame implementatie hiervan valt nog veel te ontdekken. Hoe ontstaat de acceptatiebereidheid bij docenten? Welke factoren bij docenten en de school zijn bepalend voor duurzame implementatie en op welke wijze? Op deze vraag hebben wij getracht een antwoord te vinden, met als opbrengst een proto-type van een implementatiesuccesvoorspeller.

See on www.leervlak.nl

Permanente koppeling naar dit artikel: http://erkelensnicolette.nl/wordpress/acceptatie-en-duurzame-implementatie-van-de-didactische-inzet-van-ict-leervlak-nl/

dec 02

Studiecoach, leren studeren

See on Scoop.itMaster Leren & Innoveren Rotterdam

Haal het beste uit jezelf en leer actief te studeren! Timemanagement, Mindmappen, Faalangst, Tentamentraining, Schrijven, Presenteren en meer..

See on www.studiecoach.ou.nl

Permanente koppeling naar dit artikel: http://erkelensnicolette.nl/wordpress/studiecoach-leren-studeren/

dec 02

Technology and its impact in the classroom (Muir-Herzig, 2004)

See on Scoop.itMaster Leren & Innoveren Rotterdam

” Recent findings have shown that at-risk students in grades k-12are being deprived of challenges and of the chance to use complex thinking skills. The purpose of this study is to determine the effect that the level of computer technology use in the classroom has on at-risk students’ grades and attendance. A teacher technology survey is used to measure teacher use, student use and overall use of technology in the classrooms. The sample for this study consists of teachers from a Northwest Ohio high school. Results of the study indicate that teachers’ technology use, students’ technology use, and overall technology use have no significant positive effect on the grades and attendance of at-risk students. In addition the study finds that technology use is low among the teachers in the sample. These results suggest that for technology to be effective and make changes in at-risk students’ grades and attendance, schools must be prepared for technology use in the classroom. Leaders need to develop a model that would include a shared vision, entire school community involvement, specific training for staff and time for the training, a full time technology director and time for the staff to communicate and share among peers for technology to be an effective tool in the classroom curriculum

See on te886.pbworks.com

Permanente koppeling naar dit artikel: http://erkelensnicolette.nl/wordpress/technology-and-its-impact-in-the-classroom-muir-herzig-2004/

dec 02

Eric Slaats

See on Scoop.itMaster Leren & Innoveren Rotterdam

Grass roots appraoch to innovation – Eric Slaats…

See on www.youtube.com

Permanente koppeling naar dit artikel: http://erkelensnicolette.nl/wordpress/eric-slaats/

jun 13

ICT-bekwaamheden vs Kennisbasis ICT – Gerard Dummer

See on Scoop.itMaster Leren & Innoveren Rotterdam

“Van welke set moeten we in het onderwijs nu uitgaan? De ICT-bekwaamheden van Kennisnet of de Kennisbasis ICT zoals ontwikkeld door ADEF-ICT. In het onderstaande artikel zet ik beide naast elkaar en vergelijk ze met elkaar. Conclusie: beide sets zijn met elkaar te verenigen. Welke set je als uitgangspunt kiest, is naar mijn idee arbitrair. Ik hoor graag hoe anderen hier over denken. Want volgens mij moeten we wel streven naar 1 set. Dat verduidelijkt de positie van ICT in het onderwijs en maakt invoering ook gemakkelijker.”

See on www.gerarddummer.nl

Permanente koppeling naar dit artikel: http://erkelensnicolette.nl/wordpress/ict-bekwaamheden-vs-kennisbasis-ict-gerard-dummer/

mei 22

Flip de klas werkt!

See on Scoop.itMaster Leren & Innoveren Rotterdam

“Drie maanden geleden ben ik gestart met de educatieve techniek ‘Flipping the Classroom’. Kort gezegd betekent dit dat activiteiten die normaal in de les zouden plaatsvinden huiswerk worden en andersom. In het algemeen wordt hierbij de klassikale instructie als video beschikbaar gesteld. Eén van de doelen van ‘Flipping the Classroom’ is meer lestijd beschikbaar hebben voor interactieve activiteiten zoals het beantwoorden van vragen, individuele aandacht en verdieping.”

See on fdroog.wordpress.com

Permanente koppeling naar dit artikel: http://erkelensnicolette.nl/wordpress/flip-de-klas-werkt/

mei 08

Leer Joel Gardner kennen!

See on Scoop.itMaster Leren & Innoveren Rotterdam

Joel Gardner discusses: Some of his experiences as an instructional designer and a young faculty member. Some perceived contextual constraints to being able …

See on www.youtube.com

Permanente koppeling naar dit artikel: http://erkelensnicolette.nl/wordpress/leer-joel-gardner-kennen/

apr 26

16 goede praktijkvoorbeelden omtrent de integratie van ICT in de lerarenopleiding | iTeacher Education

iTeacher Education beschrijft 16 goede praktijkvoorbeelden omtrent de integratie van ICT in de lerarenopleiding.

 

Elk praktijkvoorbeeld bespreekt de volgende onderdelen:

1. De Identificatie & actielaag bespreekt de uitdaging, het doel en de aanpak.
2 De TPACK-analyse bespreekt de vakinhoudelijke, didactische en technische kennis die nodig is om het praktijkvoorbeeld te kunnen realiseren.
3. De Leerproces-analyse bespreekt één of meerdere kenmerken van effectief leren die in het praktijkvoorbeeld aan bod komen.
4. De SWOT-analyse brengt de sterktes, kansen en bedreigingen van het praktijkvoorbeeld in beeld.

See on iteacher.phl.be

Permanente koppeling naar dit artikel: http://erkelensnicolette.nl/wordpress/16-goede-praktijkvoorbeelden-omtrent-de-integratie-van-ict-in-de-lerarenopleiding-iteacher-education/

Oudere berichten «

» Nieuwere berichten