«

»

mei 20

Bericht afdrukken

Leerarrangement 2; Analyse van de cursus “ICT in het Onderwijs jaar 1” 2012-2013.

De cursus is gegeven in blok 1 en 2 van het eerste schooljaar voor de studenten aan de Hogeschool Rotterdam, lerarenopleiding.
(Modulebeschrijving_ICT_in_het_onderwijs1_ 2012-2013)

De voltijd studenten hebben 4 lessen van 2 uur gekregen, verdeeld over 20 weken. (8 uur)
De deeltijd studenten hebben 2 lessen van 2 uur gekregen, verdeeld over 10 weken. (4 uur)
Programma Blok 1 en 2, voltijd en deeltijd.

Binnen deze cursus hebben wij als cursusbeheerders de keuze gemaakt om een deel van de ICT Kennisbasis (Kennisbasis ICT 2009 voor lerarenopleidingen) aandacht te geven.
Wij hebben deze opdrachten laten maken:

  1. Maken van een Studieloopbaan en ICT Portfolio in N@tschool;
  2. Word opdracht;
  3. Excel opdracht
  4. Powerpoint opdracht;
  5. Smartboard opdracht;
  6. Keuze opdracht.

Curriculum analyse volgens Van den Akker:

Curriculum analyse volgens het Spinnenweb model van Van der Akker

Student evaluaties:

Uit de analyse van de student evaluaties (n=145) van de cursus ” ICT in het Onderwijs jaar 1″  van 2012-2013 komt het volgende naar voren:

  • Studenten leren in vergelijking met andere cursussen weinig;
  • Bij de start zijn de leerdoelen en de didactische opzet onvoldoende duidelijk;
  • De docenten worden over het algemeen goed beoordeeld;
  • De studiebelasting komt niet geheel overeen met het aantal studiepunten (31% van de studenten geven aan 10 uur aan de eindopdracht te hebben besteed, 15,8% hebben meer dan 25 uur aan de opdracht besteed);

Bij de opmerkingen komt dit veel naar voren: (Opmerkingen_studenten_evaluatie_12-13)

  •  ” …

    echter wordt de student bij deze cursus erg in het diepe gegooid en is er geen enkel feedback of terugkoppel moment. Twee lessen (van nog geen uur) in een blok en dan maar hopen dat het goed komt. I

    k denk dat er veel meer en intensiever begeleid moet worden in dit vak.” (deeltijd student)

  • De cursus was een goede cursus. Ik had er geen moeite mee om het te maken omdat ik op het mbo al een ICT opleiding heb gedaan. Enige verbeterpunt zou kunnen zijn dat het aantal studiepunten gelijk is aan het werk wat ervoor gedaan wordt. Want sommige studenten vinden het veel en 2 studiepunten is naar mijn mening wel aan de lage kant.” (voltijd student)

  • Er zijn nogal ‘grote’ opdrachten, die kosten veel tijd. Het aantal contacturen is dan te weinig.

    Veel studenten van mijn generatie hebben al leren werken met ms office en vinden dat dit vak als een keuzevak gekozen zou moeten kunnen worden.”

  • “Goede docent, vreselijke opdrachten. Vaak ook onduidelijk.”
  • “Het zou beter zijn om vanaf het begin erg duidelijk te zijn over de eindopdracht en de inlevermogelijkheden. Nu was het af en toe nog een beetje onduidelijk. Verder vind ik alles oke.”
  • ” Een tip maak kleine klassikale opdrachten voor excel, powerpoint etc…en dan een of twee per blok toetsen en afsluiten in dezelfde vorm als nu het portfolio en dan geen dubbele blokken maar 50min lessen waarin we bespreken verbeteren en inleveren. ter voorbereiding op een kleiner portfolio.”
  • “Wellicht opdrachten maken die met het vak te maken hebben, niet zo algemeen.”
  • “Ik ben zelf niet heel technisch en heb moeite gehad om de opdrachten zelf te voltooien.”
  • “Laat het meer aansluiten, want het sluit niet aan met wat we in de praktijk moeten doen.”

De feedback die ik van Tijmen, Heleen, Ellen en Johan heb gehad: productnominatie_Nicolette_Erkelens v2[important](gepost 15:26 uur)[/important]

Dank hiervoor!

Permanente koppeling naar dit artikel: http://erkelensnicolette.nl/wordpress/leerarrangement-2-analyse-van-de-cursus-ict-in-het-onderwijs-jaar-1/

Reacties zijn uitgeschakeld.